Some info about me..
 
Kokkonen.zone

10th IronButt – Annual Ride 2026 (SS1000AR26 Vuosiajo)

SS1000AR26 ”Kirkko keskellä kylää”

23.6.2026

Sairaslomalla sappirakon poiston jälkeen – sairasloma loppuu 25.6.2026 joten ajattelin että ukon parempi testata pystyykö ajelemaan hieman pidemmän moporeissun ennen töihin paluuta.

Kello oli herättämässä 03:40 – ja siihen heräsin, hieman liian vähän unta mutta minkäs teet. Aamupala, aamulääkkeet ja kohtuu ripeästi menoksi.

BMW K1600GT ensimmäistä kertaa testiin pystyykö sillä ajelemaan pitkä reissuja. Pystyy – mutta kaksi virhettä heti alkuun.

Tein reitin Tyre -sovelluksella, ja siirsin sen naviin – navissa ei ollut akkua (eikä se hyvä ole muutenkaan) joten en ladannut garminin (bmw motorad iv -navi) tuotua reittiä, ajattelin että kyllä navi sen hoitaa kun se on pyörässä kiinni.

Ei hoitanut – ”ei voi tallentaa” ilmoituksen kera kun koetin ladata karttaa liikkeelle lähdettäessä.

Kiva, en viitsinyt enää 04 aikaan kömpiä takaisin sisälle, laittaa konetta päälle (pojan huoneessa) ja siirtää karttaa uudelleen. Kaikenlisäksi olisi reitti pitänyt kääntää ympäri, seuraavana yönä uhkaavan vesisateen takia (Turun seutu).

No, ulkomuistista reitti sitten, naviin aina pysähdyksellä seuraava piste – ja hieman reitti vaihtuikin ”lennosta” kohdepisteiden osalta – tämä ei ole hyvä. ei vaan ole.

Ensimmäinen kuittipiste SEO Pukinmäenkaarelta klo 04:13 (pyörän/kännykän kello 04:23) ja matkaan kohti Turkua ja Taivassaloa.

Tässä sitten toinen virhe: Uusi pyörä, lämpöliivien piuha akulle laitettuna kiinni mutta lämpöliivit eivät lähde päälle – valot vilahti ja sammui samantien. Joko liivien piuhat on rikki, tai sitten akulle menevässä johdossa on vikaa. prkle. Eikö vaatetusta tarpeeksi mukana. Kylmä. siis Kylmä. – lämpitilat reissulla oli +8.5C (lähtiessä Turkua lähestyttäessä) ja maksimisaan +18C (ihan sopiva).

07 aikaan Taivassalossa kuva kirkosta ja tankkaus pyörälle, matkaa taivallettu 215km ja aikaa meni 2h 40min. Rauhassa Turun motaria ajellen, ja kylmästä väristen – onneksi oli yksi ohut paita mukana jonka kävin välillä laittamassa lisäksi (t-paita, välipaita(lisätty), lämpöliivit (jotka ei toimineet, prkle) ja Rukan Merlinin nahkatakki.

Liikennettä ei ollut liikaa – Turun ohi pääsin ennen ”aamuruuhkaa” – hyvä niin.

Taivassalosta pyörän tankki täynnä kohti Säkylän Kirkkoa.

Tässä kohdassa rupesi väsyttämään – pakko oli vetää pikastoppi mikälie olikaan rekkamies kahvilaan ja käydä WCssä ja juoda kuppi kahvia, kaikki 10min tuhlattuna reissusta aikaa…. no, helpotti ja kahvia tuli reissulla juotua – ja tuo pikastoppi virkisti sopivasti joten hyvä niin.

Säkylän kirkolla tietä 2020 pitkin ajellen olin 8:21 – kuva ja matka kohti seuraavaa etappia – kuittia en ottanut koska tämä piste oli sen verran lähellä reittiä jota ajelin…

Säkylän kirkolta seuraava etappi vei kohti Ruoveden kirkkoa – isompaa 12 tietä kohti Tamperetta, hetki ennen Tampesteria tielle 65 kohti Kurua ja Kurusta 337 Ruovedelle. Matka joutui, aurinko rupesi paistamaan pilvien takana ja lämpötila kohosi +16c – mikäs siinä oli ajellessa.

Täytyy rehellisyyden nimissä myöntää että kävin pientä kamppailua itseni kanssa josko lopetan ajon ja ajelen pienen lenkin kautta kotiin nukkumaan lisää – jostain syystä vilu + pieni väsy taustalla, laiskan luonteen kanssa yrittivät saada lopettamaan ajon… jostain sain itseeni uskoa että jatkevaan vielä hetki ja katsellaan miltä ukosta tuntuu.

Ruoveden Sofia Magdalenan kirkko kuvattuna 10:30 aikoihin – pysähdyin ottaman lisää kahvia (wc tauko samalla) Ruovedellä – samalla sain reittipiste kuitin kahvilasta – tankata ei vieläkään pyörää tarvinnut.

Matkaa ajettuna noin 460km tässä kohdassa, joten ”lähes” kolmasosa ajettuna.

Matka jatkui kohti Kyyjärven kirkkoa.

Hetki Ruovedeltä lähdön jälkeen peura juoksi noin 70-100m päästä yli tiestä ja sai vaistot valpastumaan – ainut eläinhavainto onneksi reissulla, ja välimatkaa oli riittävästi jotta ehti hidastamaan ja katselemaan tuleeko toiset peurat perässä tien yli – vilautin vastaantulevalle autolle valoja varoitukseksi, vaikkei ehkä tajunnut mitä tarkoitin…

Vaikka kypärässä on kiinni Sena ja sitä kautta voi kuunnella musiikkia, tms – testailin alle 100kmh vauhdissa, visiiri ajoa ja BMW:n kaiuttimia – radiota pystyy kuuntelemaan vauhdissa ihan hyvin – ei tuo laadukasta äänentoistoa ole, mutta ihan hyvin ajaa asiansa – loppumatkasta oli radio päällä ainakun pystyi ja kanavat jotka kuuluivat, toimivat ihan ok.

Kyyjärven kirkolla olin 12:45 aikaan ja nappasin kuvan kirkosta – ja ajelin tankkaamaan pyörän paikalliselle ABC asemalle.

Tankkiin meni 21.5L 95e -bensaa, litrahinnaltaan 2,198€/l. halpaa – 47€ tankkiin… huh.

Edellisestä tankauksesta 418km – keskikulutus noin 5.1L/100km – ei paha.

Matkaa tässä vaiheessa tahkottuna 633km.

Kyyjärveltä matka jatkui kohti Itää – Seuraava kuvan otto paikka oli Pielavedellä – samalla ukin ja mummon haudalla tänäkin kesänä onnistui. 🙂

Pielavedellä lyhyt paussi – kuva kirkosta ja kävely haudalle viereen – levätkää rauhassa ukki & mummo 🙂

Matkaa takana 790km ja aikaa mennyt noin 11h. Usko siihen että loppumatka alkaa – siis puolet matkasta ajettu alkoi kirkastumaan, eikä tästä enää viitsi keskeyttää – ajetaan, ja jos ei ehditä – sitten ei ehditä. Jostain syystä aina tässä vaiheessa miettii riittääkö aika matkaan nähden, ja ne pienetkin tauot lyhenee entisestään, kun ei muka aikaa ole 😀

Tosiaasiassa tähän asti pitänyt sen 5min taon aina tankkauksilla – tästä etenpäin taas oli vain, kuva+tankkaus, ja ajoa.

Selkään ottaa jostain syystä ajaminen – XR:llä ei ottanut. Sen verran erilainen ajoasento pyörissä – onneksi GT:ssä on kuitenkin tilaa siirtää peffaa ja venytellä – ja GT:ssä on kuten XR:ssä vakkari, jota käytti koko ajan – istuin välistä takapenkillä, seisoin ja venyttelin selkää ja itseä.

Jossain kohdassa nappasin myös selfien – pakkohan se on vuosi selfie napata 🙂

Pielavedeltä kohti Juankoskea Juicen kappaleen soidessa korvissa ”Juankoski here i come”Siilinjärven kautta. Otin kupin kahvia ja kuitin Savon Pysäkiltä, Nilsiästä ja siitä alaspäin Juankoskelle ottamaan kuvaa kirkosta.

Juankosken kirkko on… no, rumilus ja siitä ei oikein saanut kuvaa (otin useampia) – Juankosken kirkon takana on ilmeisesti vanha kirkko, josta taas saa kuvan oikein mainiosti – tämä kohde on se mihin ajo jää jos jää – kuvaa tuosta uudesta kamaluudesta ei oikein saa mistään. Katsotaan miten käy – laitan tappelun päälle jos ei mene tämän takia läpi. Juankoski, I will not come there anymore”.

Ehkä allaolevista joku hyväksytään jos tuota toista kuvaa ei hyväksytä.

Juankoskelta lähdin ajalemaan pikkutietä kohti reitin pakollista kuvauspistettä – ajon säännöissä on määritelty kaksi pistettä joista toisessa on pakollista käydä – itsellä se oli Kerimäen kirkko.

Matkalla bongasin jossain Joensuun alapuolella tien josta oli pakko käydä ottamassa kuva – en lähtenyt katsomaan veikö se sinne minne viittasi….

Oisko toi vienyt tuonne – no, jäi näkemättä – ei niiiin paljoa tehnyt mieli mennä tuonne vielä.

Matka jatkui radiota bimmerin kajareista kuunnellen. Sen verran pidin kypäräpuhelinta päällä että kun näin pojan laittavan viestiä tietokoneongelmista, laitoin ne päälle ja soittelin takaisin ohjeet mitä tehdä – muuten en juurikaan pitänyt päällä senaa – ajoin joko ”hiljaisuudessa” tai sitten ko. radiota kuunnellen.

Koska navin kanssa oli ongelmia – en reittiä laittanut, navigoin puhelimen googlemapsilla – joka olisi sitten lyhyemmän reitin napannut hiekkatietä pitkin.

Sinänsä en hiekkaa välttele, mutta nyt painava pyörä – aikaisemmin kokemani rengasrikot (XR:llä) hiekkatiellä – saivat hiekan alkaessa tekemään mutkan ja pyöräyttämään reitin Liperin kautta (energiajuoma kaupasta kuittipisteeksi) ja siitä sitten Kerimäelle – lisää matkaa tuli muutama 10km tuolle reitille – mikä loppujen lopuksi oli hyvästä (no, ajaen tuli varmaan se 40km extraa, mutta kuittipisteet…)

Kerimäelle saavuin noin klo 19:30 – saavuttaessa tie oli kostea, mutta ei satanut – joten pari pientä sadepilveä oli jossain välissä mennyt yli Kerimäestä.

Matkaa ajettuna 1100km – eikä ongelmia edelleenkään.

Olisin napannut kupin kahvia kirkon vieressä olevasta ravinteelista, mutta pannun pohjat… kuinka kauan olivatkaan olleet – eivät kiinnostaneet, joten limupullo juomaksi ja sitten matka jatkui tankkauksen kautta kohti Punkaharjua.

Keli oli edelleen hyvä – noin 17-18C ja auringon lasku kohti hämärää yötä (pimeä ei tullut) rupesi olemaan edessä.

Punkaharjulla kävin ajamassa harjureitin – ihan vaan jotta pääsi sinne – se on kuitenkin yksi osa Kauneinta Suomea!

Tankkaus reitin takana olevalla ST1sellä – pari litraa tankkiin ja sitten reitti kohti Mäntyharjun kirkkoa.

Punkaharjulta eteenpäin – tie vei Juvan ABC kautta jossa pidin sen verran taukoa että kävin hotelli helpotuksessa – ja siitä alas 5-tietä Mäntyharjulle.

Mäntyharjulta lähdettäessä taivas oli tulessa – taivaanranta oli täysin punainen – kuva ei anna oikeutta (vauhdista otettu) – mutta olipa hienon värinen taivaan ranta.

Tästä tie vei – lämpötilojen huidellessa loppumatkalla 13-16C lämmöissä kohti Lahtea – ja siitä Tamperetta.

Viimeinen kuvauskohde reitilläni oli Pälkäneen rauniokirkko – kirkolle saavuin 1500km ajon jälkeen hieman ennen yhtä yöllä – vuorokausi oli siis vaihtunut.

Lukuun ottamatta pientä selkäkipua ja takamuksen puutumista muita ongelmia ei ollut – ötököitä etuvisiirissä oli kuolleena, yllätys yllätys, kohtuullinen määrä.

Pälkäneellä laskeksin päässä että tarvitsee hieman varovaraa kilometreihin joten otin viimeiseksi kulmapisteeksi Tampereen Lahdesjärven ABC aseman – joka tosin on kiinni jo tähän aikaan, mutta bensaa sieltä saa. Viimeistä edellinen tankkaus ABC Lahdesjärvellä klo 1:16 ja siitä suoraan motarille kohti Helsinkiä.

Pientä haukottelua ilmassa mutta ei edelleenkään mitään isompaa – luulisi että rupeaa tässä kohdassa jo väsyttämään.

Motarilla vakkariin GPS nopeudeksi 127kmh ja koko baana Treelta Hesaan samaa tasaista nopeutta – tällä välin pääsi jo testaamaan pyörä pitkiä valoja ja toimiihan ne.

Viimeinen tankkaus Seo Pukinmäen kaarella 02:53 ja viereiseen McDonalssiin yöpalalle niin ei tarvitse kotona sen takia kolista turhaan.

Paljoa enempää en olisi viitsinyt enää ajaa…. pyörän mittarissa tässä kohdassa 1722km, Reliven mukaan 1742km.

Ajo hyväksyttiin myöhemmin viikolla ja sen mukaan – reittipisteiden kautta matkaa tuli 1639km.

Yksi kauris bongattuna matkalla – ei mitään muuta sen ihmeempää – ei edes poliisija tms – rauhallinen ajaa viikolla, ruuhkia ei osunut kohdalle.

Ajanko ensivuonna tai tänä kesänä jonkun ajon? En tiedä, bensa oli kallista.

SEO Pukinmäki – 95e – 17.83L – 2.063€/l – 36€

ABC Taivassalo – 95e – 13,21L – 2.223€/l – 29€

ABC Kyyjärvi – 95e – 21.36L – 2,198€/l – 47€

ABC Kerimäki – 95e – 22.54L – 2.198€/l – 49€

ST1 Punkarju – 95e – 2.35L – 2.089€/l – 5€

Neste Express Mäntyharju – 95e – 8.24L – 17€

ABC Lahdesjärvi – 95e – 13,78l – 29€

SEO Pukinmäki – 95e – 8.7l – 18€

Tuon mukaan bensaan meni suunnilleen ~230€ – keskikulutuksen ollessa noin 5.2L/100km.

Tuon lisäksi parit kahvit, kerran lihis jonke vetäisin tapani mukaan alas noin 5ssä minuutissa.. taukoja en juuri pitänyt – tälläkin kertaa olisi voinut hieman pitää mutta kiitos bemarin garminin navin ja sen… ongelmien kanssa tappelun – aikaa meni ihan muuhun – reitin suunnitteluun lennosta. – jos sen 250-300€ saa palamaan rahaa 24h aikana siihen että istuu mopon satulassa, onhan toi tyyris harrastus. Mutta mikäpä ei olisi.